אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה בקרוהן וקוליטיסאבדן כושר עבודה, כפי שניתן להסיק מהמונח, הוא מצב בו נפגעת בצורה אנושה היכולת להמשיך לעבוד. לאבדן כושר עבודה יש השלכות כלכליות עצומות על האדם, שנכנס לבור ממנו היציאה קשה עד בלתי אפשרית.

באמצעות מימוש הזכויות הרפואיות ורכישה מבעוד מועד של פתרונות ביטוחיים בעת הצורך, אפשר להתמודד בצורה ראויה עם התרחישים החמורים האלה.

הפרמטר העיקרי: אחוזי נכות

על פניו, נראה כי מחלות מעי דלקתיות, כגון קרוהן או קוליטיס, אינן עומדות בהגדרה של מחלות המקנות אחוזי נכות. הן אמנם ממושכות וכוללות רשימה ארוכה של תסמינים, אבל בין הופעת התסמינים יש פעמים רבות תקופות ארוכות של הפוגה. יחד עם זאת, חשוב לציין כי אדם הסובל ממחלות אלה בהחלט עשוי להיות זכאי לזכויות שונות הנובעות מאחוזי נכות שהוגדרו עבורו.

הסיבה היא שבחלק מהמקרים מדובר במחלות שמקשות מאד על היכולת של האדם להתנהל וגם לעבוד, עד לשיבוש מסיבי של איכות החיים שלו. נקודה חשובה נוספת בהקשר הזה היא שאחוזי הנכות מחושבים באופן מצטבר, כך שלוקחים בחשבון את כל הפגיעות באדם וביכולת התפקוד שלו ומתחברים אותם יחדיו לקביעת אחוזי נכות. תסמינים שונים המופיעים במקביל עשויים להביא לכך שהאדם יהיה זכאי לאחוזי נכות.

אבדן כושר עבודה: הקשר לקביעת אחוזי נכות

ככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר כך יכולת העבודה של האדם נפגעת ולעתים נפסקת לחלוטין. קו פרשת המים מבחינת קצבת הנכות וזכויות רבות אחרות הוא חמישים אחוזי נכות לפחות. גובה הקצבאות נקבע בהתאם לאחוזי הנכות אבל גם אחוזי אבדן כושר העבודה שנקבעים לאדם, כאשר הסכומים תלויים בגיל שלו וביכולת ההשתכרות שלו קודם לכן.

כדי להחליט על אחוזי הנכות ומידת הפגיעה ביכולת ההשתכרות נערכות ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי, המתכנסות לאחר שהאדם מגיע תביעה לקבלת הכרה באחוזי נכות. ועדות אלה בוחנות את יכולת התפקוד על פי מדדים שונים, תוך התייחסות למסמכים רפואיים ולחוות דעת.

התנהלות מול הביטוח הלאומי

תהיה זו המלצה מועילה עבור הסובלים ממחלות מעי דלקתיות לאסוף כמה שיותר מסמכים רפואיים המעידים על הבעיה שהם סובלים ממנה, ופעמים רבות רצוי גם חוות דעת רפואית של גורם המומחה לתחום. נקודת המוצא של אנשים שעושים זאת עשויה להיות חיובית יותר ואף לשנות את סיכויי ההצלחה בקבלת הזכויות מן הקצה אל הקצה.

שאלה שרבים שואלים את עצמם היא האם הזכויות שניתנות במקרה של הגדרת אחוזי נכות וקבלת קצבאות וזכויות אחרות יכולים להספיק. האמת היא שהתשובה לשאלה הזו אינה חד משמעית, אם כי בשנים של יוקר מחייה גבוה רבים יטענו שהיא שלילית.

בהמשך למחלוקת ארוכת שנים סביב קצבאות הנכים בנמוכות בישראל, לצד עליות המחיה הגבוהות, ניתן להבין את אלה שממליצים להיערך מבעוד מועד לכל תרחיש אפשרי – כולל הפסקה של העבודה בעקבות מחלה או פגיעה גופנית אחרת.

מה זה בעצם אומר מבחינתכם?

שרכישה של ביטוח לכיסוי מצבים של אבדן כושר עבודה, כפי שמוצע על ידי חברות הביטוח הפרטיות, עשויה להיות צעד חכם להבטחת העתיד הכלכלי גם במקרה חירום בריאותי. אם רוכשים ביטוח שכזה צריך כמובן להתבונן בתנאים שלו ביחס לגובה הכיסוי, למצבים שמביאים להפעלת הביטוח, לסייגים להפעלת הביטוח וכן הלאה.

היות והתנאים נוטים להיות שונים בין חברות שונות, ניתן בהחלט לבצע השוואה של הביטוחים לפני שמקבלים את ההחלטה הסופית.

דילוג לתוכן